I takt med økende priser har mange opplevd at de får stadig mindre for pengene. Har du kanskje lagt merke til at det er mindre i bacon- eller smørpakken enn hva det pleide å være, uten at prisen har blitt redusert? Da har du kanskje opplevd krympflasjon i praksis.
Her forklarer vi deg krympflasjon på en oversiktlig og forståelig måte!
Ved krympflasjon vil du få mindre for pengene enn tidligere, ettersom produsenten reduserer mengden produkt uten at prisen nedjusteres tilsvarende. Begrepet er satt sammen av ordene «krympe» og «inflasjon», da fenomenet gjerne opptrer sammen med økt prisnivå.
Krympflasjon – en definisjon: Krympflasjon er et begrep som brukes når mengden av et produkt man kjøper reduseres, samtidig som prisen øker eller forblir uendret.
I perioder med inflasjon og stagflasjon, er krympflasjon ekstra vanlig. I 2022 og 2023 – en periode der det har vært prisstigning jevnt over i norsk økonomi – har fenomenet hyppig blitt omtalt i nyhetene.
Er det derimot deflasjon og et fallende prisnivå, er det mindre sannsynlig at krympflasjon forekommer.
Ved inflasjon – altså økende prisnivå over tid – kan mange oppleve svekket kjøpekraft (så fremt lønningene ikke stiger tilsvarende eller mer). Øker produsentene av forbruksvarer prisen grunnet høyere produksjonskostnader, kan de oppleve at færre vil kjøpe varene deres.
Fremfor å sette opp prisen på produktet, velger enkelte produsenter derfor å redusere innholdet i pakken. Dermed kan du fortsatt kjøpe produktet til samme pris som før, samtidig som produsenten unngår tap. Du vil imidlertid få mindre av varen.
I noen tilfeller øker produsenten prisen samtidig som du får mindre av varen. Ved å redusere produktmengden kan produsenten likevel unngå å måtte øke prisen like mye som de ellers måtte ha gjort.
En av utfordringene ved krympflasjon er at endringene ofte skjer i det skjulte. Om det er et par halspastiller færre i pakken legger du sannsynligvis ikke merke til det. Forbrukere kan føle seg lurt, da det sjelden informeres eksplisitt om redusert innhold på emballasjen.
Selv om krympflasjon er et forholdsvis nytt begrep (som ble kåret til «årets ord» av Språkrådet i 2022), er fenomenet gammelt.
I 2010 opplevde for eksempel britene at Toblerone-sjokoladen plutselig veide mindre, ettersom produsenten Kraft lagde større mellomrom mellom de velkjente sjokoladetoppene. Totalt ble det 10 % mindre sjokolade i pakken.
Her i Norge finnes det også mange eksempler på krympflasjon, og fenomenet har fått mye oppmerksomhet i mediene. I pakningen med «Mini Taco Tubs» fra Santa Maria, var det plutselig 10 tacoskjell istedenfor 14. Prisen derimot, forble uendret.
Mange forbrukere reagerte også da Gilde i 2021 reduserte baconinnholdet i Stjernebacon-pakken fra 160 til 120 gram og samtidig økte prisen med 8 %.
Har du lån i banken vil ikke krympflasjon påvirke lånet ditt direkte. Fenomenet opptrer imidlertid ofte i forbindelse med inflasjon, noe som også er assosiert med høyere utlånsrenter. Det betyr at kostnaden for å ha lån øker.
Krympflasjon kan dessuten påvirke personlig økonomi ettersom du får mindre for pengene. Får du mindre av et produkt uten at prisen nedjusteres tilsvarende, vil du i lengden bruke mer penger om du skal sitte igjen med samme produktmengde som tidligere.
Disse faktorene kan gjøre hverdagsøkonomien trangere. Noen kan kanskje oppleve at det blir vanskeligere å betjene gjelden enn hva det var før.
Krympflasjon og inflasjon kan påvirke privatøkonomien i negativ grad, og mange opplever at de har mindre penger å rutte med nå enn tidligere. Det finnes heldigvis smarte tiltak som kan bidra til at du sparer penger. Refinansiering av lån er ett av disse.
Se for deg at du har fem dyre smålån på til sammen 50 000 kroner. Ved å ta opp et refinansieringslån på 50 000 kroner, kan du betale ned disse lånene og sitte igjen med ett nytt og (ideelt sett) billigere lån. På den måten kan du spare penger og få bedre oversikt.
Zensum hjelper deg med å innhente tilbud om refinansieringslån fra flere banker gjennom én samlet lånesøknad.
La oss hjelpe deg med refinansiering – gratis og uforpliktende!
Krympflasjon betyr at mengden vare eller produktinnholdet i emballasjen minker, uten at prisen reduseres tilsvarende. Du får derfor mindre for pengene.
«Shrinkflation» er engelsk for krympflasjon, og viser i likhet med det norske uttrykket til at størrelsen på varen krymper mens prisen forblir uendret (eller øker).