Har du tatt opp et lån som du angrer på? I så fall ønsker du kanskje å benytte deg av angreretten, slik at låneavtalen kan avsluttes. Her forklarer vi deg hvilke regler som gjelder, og hvordan du går frem for å angre på finansielle tjenester!
Angrerett er en rettighet forbrukere har, og innebærer at du kan trekke deg fra en avtale om et kjøp inngått med en profesjonell part. Sistnevnte kan for eksempel være et fysisk utsalgssted (en butikk), en nettbutikk eller en bank.
Angrerett reguleres blant annet gjennom «lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler», også kjent som angrerettloven, så vel som «lov om finansavtaler» – ofte omtalt som finansavtaleloven.
Les også: Utlånsforskriften – hva avgjør hvor mye du kan få i lån?
Merk deg at angreretten kun er gyldig innenfor en begrenset periode. Som regel er det snakk om 14 dager fra produktet eller tjenesten ble mottatt, jamfør angrerettloven § 21 (angrefristen) og finansavtaleloven § 3-42 (1) (fremgangsmåten for å bruke angreretten).
Angrerettloven gjelder for kjøp av varer og tjenester som gjøres via fjernsalg. Det vil si at kjøpet foregikk over nett, telefon, stands, hjemmefra eller lignende. Det samme gjelder finansavtaleloven, bare at denne loven kun regulerer finansielle tjenester.
Har du derimot utført kjøpet direkte på et utsalgssted (butikk), gjelder forhandlerens egne retningslinjer. Her er det forbrukerkjøpsloven som regulerer rettighetene dine. Har avtalen blitt inngått mellom to næringsdrivende eller to privatpersoner, gjelder kjøpsloven.
Siden de fleste låneavtaler inngås elektronisk over nett, og lån anses som en tjeneste, har angrerettloven vært gjeldende. Ifølge regjeringen, har imidlertid regelverket for finansielle tjenester som er oppgitt i angrerettloven blitt flyttet til den nye finansavtaleloven.
Finansavtaleloven gir, i likhet med angrerettloven, 14 dagers angrerett på avtaler om finansielle tjenester (f.eks. lån) som er inngått utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg.
Dette betyr for eksempel at du har angrerett i henhold til finansavtaleloven dersom du skaffer deg et forbrukslån på nett. Det samme gjelder dersom det er snakk om et boliglån eller andre låneprodukter – som kredittkort.
I 2009 ble det innført konkrete retningslinjer for hvordan banker og andre långivere skal opptre i henhold til angreretten. Dette innebærer blant annet at enhver finansinstitusjon skal forholde seg til angrefristen på 14 dager.
Dersom du vil benytte deg av angreretten på lån, skal du innen fristens utløp ha meldt fra om dette til långiver. Dette kan du gjøre ved å fylle ut et eget angreskjema, men du kan også melde fra ved å levere en annen tydelig erklæring som slår fast at du angrer lånet.
Det er ikke nødvendig å oppgi en konkret årsak til hvorfor du ønsker å bruke angreretten. Eksakt fremgangsmåte avhenger av hvorvidt du har mottatt lånebeløpet på konto eller ikke.
1. Meld fra til banken så snart som mulig om at du likevel ikke ønsker å ta opp lån – gjerne via telefon (slik at du kan forsikre deg om at beskjeden er mottatt, og at pengene ikke betales ut).
2. Send en skriftlig melding om at du vil benytte angreretten, enten ved å lage ditt eget skriv eller ved å bruke et angrerettskjema.
3. Saken skal nå være lukket.
1. Finn bankens angrerettskjema og fyll dette ut, før du sender det til långiver. Ring gjerne for å kontrollere at skjemaet har blitt registrert.
2. Långiver vil sende deg opplysninger om hvilket kontonummer lånebeløpet skal overføres til, og eksakt beløp.
3. Overfør hele lånebeløpet raskest mulig. Du har 30 dager på deg til å betale pengene tilbake fra det tidspunktet banken sendte deg opplysningene (punkt 2).
Det finnes visse unntak fra angreretten du har på finansielle tjenester gjennom finansavtaleloven. Dette gjelder blant annet fastrentelån og avtaler om individuell pensjonssparing.
Du har nemlig ikke angrerett ved fjernanskaffelse av finansielle tjenester der prisen kan påvirkes av finansmarkedets svingninger i perioden med angrefrist, noe som er utenfor långiverens kontroll.
Det er sannsynligvis mange som benytter seg av angreretten på lån fordi de er misfornøyde med lånevilkårene. Ved å velge riktig låneprodukt kan du unngå å måtte angre deg i etterkant. Dette kan Zensum hjelpe deg med.
Hos oss kan du søke om lån hos en rekke ulike banker, og du kan innhente flere lånetilbud med kun én lånesøknad. På den måten får du et godt sammenligningsgrunnlag, og du kan enklere velge det lånet som har de mest gunstige vilkårene.
Vi hjelper deg blant annet med å sammenligne kredittkort, forbrukslån og boliglån.
Motta lånetilbud – gratis og uforpliktende!
Ja! Du har i henhold til finansavtaleloven 14 dagers angrerett på låneprodukter som er anskaffet via nett, telefon og lignende.
Du kan benytte angreretten ved å kontakte banken og melde fra om at du angrer innen 14 dager fra pengene ble mottatt. Bankene skal ha egne angrerettskjema til dette formålet.
Angreretten er normalt sett på 14 dager fra og med det tidspunktet du mottok lånet på konto.