At det er kostbart å ha bil, er ingen hemmelighet. Selve kjøpesummen er bare en liten del av det totale regnestykket når det kommer til hvor mye det koster å ha bil. I tillegg til innkjøpsprisen er det en rekke andre kostnader som må tas med i regnestykket når man regner på årlige utgifter til bil. De fleste av oss er avhengig av bil i hverdagen, og når vi ser på totalen, utgjør det ganske store bilkostnader per år.
De ulike bilutgiftene skriver seg fra små og store summer fordelt på kjøpskostnader og brukskostnader. Det er alle disse kostnadene som til sammen er med på å bestemme hvor høye utgifter man har på bil.
Det er en kjent sak at verdien på en ny bil faller raskt de første årene. Bare det aller første året etter at du har rullet bilen ut fra forhandleren, vil verdifallet på bilen være omtrent 20 prosent. En bil som kostet 600 000 kroner ny, vil altså være verdt rundt 480 000 bare ett år senere, og hele 120 000 kroner «forsvinner» i rent verditap.
Verdifallet er gradvis synkende, og fra år seks taper bilen seg rundt 10 prosent i året. Verdireduksjon er derfor utvilsomt den største kostnaden, spesielt hvis du kjøper helt ny bil. Hvis du skal selge bilen, vil du aldri få samme pris som du kjøpte den for av bilforhandleren. Jo nyere bil du har, desto større verditap vil du få. Det vil sjelden eller aldri være økonomisk lønnsomt å kjøpe bil, så målet må heller være å redusere kostnadene så mye som mulig.
Hvis du har eller skal ta opp billån for å finansiere et bilkjøp, bør du regne på hva du må betale i rentekostnader på billånet. Vanlige rentekostnader på billån er i skrivende stund mellom 5 og 15 prosent, avhengig av hvilken bank eller långiver du velger.
Siden renten på lånet gjør at bilen totalt sett vil koste mer enn selve lånesummen, og siden bilen samtidig faller i verdi, er den reelle kjøpskostnaden rentekostnader pluss verdifall. Hvis du skal selge bilen igjen, vil rent tap være den summen som bilen har falt i verdi, pluss summen av rentene du har betalt på lånet.
Hvis du skal ta opp billån for å kjøpe bil, vil du ha mye igjen for å sammenligne billån fra ulike lånetilbydere. Hos en låneformidler kan du undersøke hva slags billån som kan lønne seg for deg. Du vil også kunne forhandle om bedre rentebetingelser hvis du har flere lånetilbud å velge mellom.
Det er nedfelt i bilansvarsloven (paragraf 15) at du må ha ansvarsforsikring på bilen din. Ansvarsforsikring er altså en kostnad du ikke kommer utenom hvis du skal kunne bruke bilen din på veien. På en nyere bil bør du ha kaskoforsikring som dekker eventuelle skader på din egen bil. På litt eldre biler kan en delkaskoforsikring være tilstrekkelig, men da må du huske at du selv må dekke kostnader for skader på egen bil. Jo bedre forsikringsdekning du velger, desto høyere er også forsikringspremien. Når du regner på hva det koster å eie bil, bør du tenke på både forsikringspriser og kostnaden det vil kunne ha å velge en lavere forsikringsdekning. Årspremien på bilforsikringen vil variere ut fra type bil, kjørelengde i året, forsikringsselskap og bilførerens alder. Hvis du skal kjøpe en eldre bruktbil som ikke trenger kaskoforsikring, kan det også være lurt å vurdere et kaskofritt billån. Da vil du trolig få litt høyere lånerente, men lavere årspremie på forsikringen.
Vedlikeholds- og driftskostnader er en stor utgift som mange ofte ikke tenker på i det daglige. Bilen skal ha jevnlig service, nye vinter- eller sommerdekk og jevnlig vedlikehold og pleie. Hvert annet år skal bilen EU-godkjennes, og eventuelle mangler på bilen eller deler som må skiftes ut, må fikses og betales før bilen blir godkjent. En nyere bil vil ha færre vedlikeholdskostnader enn en eldre bil, men kostnadene bør vurderes opp mot andre besparelser på en eldre bil.
Til slutt kommer selvfølgelig daglige utgifter på bilen, som drivstoff, spylervæske, vask og bilpleie, bompenger, eventuelle fergeutgifter og så videre. Hvis du kjører en såkalt fossilbil, vil drivstoffpriser over 20 kroner literen for bensin og diesel utgjøre et betydelig beløp hver måned, spesielt hvis du kjører mye. For en elbil må du regne med ladekostnader. Noen av oss bor også i områder der vi må gjennom bomringer eller er avhengig av fergetransport. Slike kostnader bør også tas med i det totale regnestykket over hvor mye det koster å ha bil.
Enn så lenge er det slik at elbil er fritatt fra noen faste avgifter og får rimeligere fergebilletter, bompengeavgifter og lignende. Tidligere var også kjøp av elbil helt momsfritt, men fra januar 2023 må man betale 25 prosent moms på innkjøpspris over 500 000 kroner. Noen långivere tilbyr også billån med lavere rente på elbiler. Hvis du «fyller tanken» med strøm hjemme, vil du også kunne spare penger sammenlignet med å lade på ladestasjoner, spesielt hvis du passer på å lade på tidspunkter da strømprisen er lavest, helst om natten. Vil du se nærmere på elbil kontra fossilbil og finne ut hva som er billigste bil å eie, kan du bruke smartepenger.no sin elbilkalkulator.
Siden bilen har størst verdifall de første seks årene, vil en bil som er eldre enn seks år, ha et lavere verditap enn en nyere bil. Men en eldre bil vil ofte ha høyere kostnader til vedlikehold og utskifting av slitasjedeler, og større reparasjoner kan fort komme opp i et femsifret beløp. Det er dermed ikke sikkert at en gammel bil blir særlig rimeligere enn en ny bil i det lange løp.
Skal du kjøpe bruktbil, bør du være ekstra oppmerksom, spesielt hvis du kjøper fra en privatperson. Når du regner på hvor mye det koster å ha bil, vil du selvfølgelig unngå flere utgifter enn nødvendig, og hvis du er så uheldig å kjøpe bil med heftelser, vil det fort kunne koste deg dyrt. Heftelsene følger nemlig bilen, ikke eieren, så pass eventuelt på å sikre deg at bilen er fri for heftelser før du overtar eierskapet på bilen.
Ved å være bevisst på kostnader for både kjøp og bruk av bil kan det være penger å spare. Hvis du allerede har et billån, vil det å flytte billån til en annen bank eller låneformidler kunne gi deg lavere rentekostnader. Hvis du eier hus og har ledig lånekapasitet på boligen, kan du også undersøke mulighetene for å bake billånet inn i huslånet, som gjerne har en gunstigere rente. Hvis du vedlikeholder bilen jevnlig og ikke kjører mer enn nødvendig, vil du kunne spare både vedlikeholds- og driftskostnader. Med et bevisst bilhold kan du holde kostnadsnivået nede.
Zensum er en låneformidler som innhenter tilbud fra ulike långivere, som banker og finansinstitusjoner. Slik kan du sammenligne hvor du får den mest gunstige låneavtalen. Vi gir deg personlig service når du skal finansiere bilkjøp med et billån, og vi svarer gjerne på spørsmål du måtte ha i undersøkelsesfasen.